fitclub.ee
Meie facebookis

L-karnitiin - kas ainult rasvapõletaja?

Kui olete tähelepanelikult uurinud apteegi- ja poelettidel leiduvaid kehakaalu alandavaid tooteid või toidulisandeid, siis on teile kindlasti silma hakanud ka L-karnitiini nimeline koostisaine.

Kauplustes esindatud jookidest sisaldab kõige rohkem  L-karnitiini (3000 mg) üha enam tuntust koguv spordijook "Fat Burner": Paljud füüsiliselt aktiivsed inimesed, kes kasutavad enda paremaks vormis hoidmiseks erinevaid taastusvahendeid, on L-karnitiini kasulikkuses juba ammu veendunud.

Mis siis on L-karnitiin? Ja kas ta on mõeldud ainult sportlastele ja füüsiliselt aktiivsetele inimestele?
L- karnitiin on kehaomane vitamiinisarnane aminohape. Meie organismis on teda umbes 20 gr ja enamasti paikneb ta meie lihastes (ka südamelihases) ja maksas. L-karnitiin mängib võtmerolli rasvhapete "transportimisel" raku jõujaamadesse (mitokondritesse), kus toimub nende põletamise käigus eluks vajaliku energia taastootmine. Seega on L-karnitiin väga oluline paljude organite elutegevuses.

L-karnitiini saame lihatoidust ja tema defitsiit tekitab häireid nii rasva ja valgu ainevahetuses. Kuid L-karnitiin ei ole ainult keharasvade põletaja. Meditsiinilise kinnituse on leidnud tema palju laialdasem positiivne mõju meie organismi töövõimele ja erinevate organite funktsioneerimisele.

Millele ja kuidas on L-karnitiin siis konkreetsemalt kasulik?
Südamele: -    suurendab hapniku omastamisvõimet;
-    parandab koormustaluvust nii südamehaigetel kui ka füüsiliselt aktiivsetel tervetel inimestel;
-    aitab vältida ülekoormuse tekkimist.
Maksale: - parandab maksa funktsioneerimist;
- vähendab glükoosi hulka diabeedihaigete veres.
Kesknärvisüsteemile: - parandab mälu ja meeleolu;
- aeglustab vananemisprotsesse.
Rasvainevahetusele: - alandab üldkolesterooli ja triglütseriidide taset;
- tõstab (“kasuliku”) HDL-kolesterooli taset;
- vähendab ateroskleroosi tekke riski.
Valkainevahetusele: - hoiab ära valgu defitsiidi;
- vähendab üldväsimust ja tugevdab organismi kaitsevõimet.
Lisaks -     toimib antioksüdandina (kuna vähendab oksüdatiivse stressi mõju);
-     parandab meessugurakkude liikuvust;
- osaleb kehvveresuse (aneemia) likvideerimisel.  

Sportlastel ja füüsiliselt aktiivsetel inimestel suurendab L-karnitiin nende üldist saavutusvõimet, aeglustab väsimuse tekkimist ja kiirendab koormusejärgset taastumist.
Tuleks meeles pidada et L-karnitiin ei ole imeravim ülekaalulisuse vastu, kuigi toimib suurepäraselt rasvade põletajana – eriti siis, kui kombineerite rasvavaese toidusedeli mõõduka füüsilise aktiivsusega (2-3 korda nädalas 30-40 minutit).

Soovin edu tervise säilitamisel ja tugevdamisel.

Spordiarst Muza Lepik Esimese kategooria spordiarst, Tartu Ülikool 1970a. Vabariiklik Arstlik - Kehakultuuri Dispanser, Eesti Spordimeditsiini Keskus, Täiendused - Berliini Spordimeditsiini Keskus, TÜ Arstiteaduskond Eesti rahvuskoondiste arst - sõudmine, jalgrattasport, ujumine. Ujumise EM 2000 Helsinki. Eesti olümpiakoondise arst Atlanta OM 1996. Eesti meister kergejõustikus.

 

Allikas: fitness.ee

Jaga teistega:Jaga seda uudist Twitteris Twitter  

http://www.fitness.ee/http://www.fitshop.ee
Copyright © FitClub